Ankie en Frank.reismee.nl

Het vervolg

Hallo allemaal,

Allereerst hartstikke bedankt voor de vele leuke reacties, auch an unsere Deutsche Leser. Nicole speciaal bedankt voor de goede tip van Casa Bonita, het was er heerlijk overnachten! Het is leuk om te zien dat we gevolgd worden!

Na onze aankomst in Santiago zijn we de dag erna de stad verder gaan verkennen. De temperatuur was inmiddels toch weer opgelopen tot boven de 20 graden. We zijn door een gezellig stadspark naar de wijk Bellavista getrokken, op dit moment de hipste hotspot van Santiago.Inmiddels weten we dat dit vooral voor ´s avonds geldt, want overdag was er niet veel te doen. Na een hapje eten zijn we verder gegaan naar Cero San Cristobal, een berg achter Santiago met de heilige maagd Maria (althans een beeld) er bovenop. Van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over de stad, vooral omdat het gisteren geregend had. Normaal schijn je door de smog niets te zien. Daarna hebben we de groentenmarkt verkend, maar waar we bereid waren allerlei exotisch fruit te proberen werden ze alleen maar per kilo verkocht. Dat was ons een beetje veel van het goede.

Op dinsdag hebben we, helemaal in het Spaans, via de website van LAN (de vliegmaatschappij van Zuid-Amerika) een binnenlandse vlucht geboekt naar Calama in het noorden van Chili. Van hieruit zouden we naar San Pedro de Atacama trekken, een oase middenin de woestijn, maar daarover later meer.

Na de boeking hebben we een bus naar Valparaiso genomen, een stad aan de Pacific Oceaan, die bekend staat om zijn 45 omringende heuvels. Wat nergens vermeld stond was dat het busstation kilometers ver van het stadscentrum lag. Na 3 kilometer wandelen waren we er ongeveer achter. Na een verkwikkende lunch in het centrum wilden we een van de liften naar een top van een berg nemen, maar die was in onderhoud. Dus maar onze beste beentje voorgezet en naar boven gewandeld. Bovenin bleek een uiterst kunstzinnige gemeenschap te zijn met gallerietjes op elke hoek. We hebben hier ook maar eens iets voor aan de muur gekocht! Doordat we eigenlijk een bus te laat terug hebben genomen kwamen we pas na 22.00 aan in Santiago en moesten we eigenlijk nog eten. Uiteindelijk zijn we bij Telepizza terecht gekomen (fastfood), maar we hadden nog beter de hond in de pot kunnen vinden zo slecht was het.

Na een laatste heerlijk ontbijt bij Casa Bonita hebben we een taxi naar het vliegveld genomen. Tijdens het wachten op onze vlucht hebben we nog een kleine aardbeving meegemaakt. We dachten eerst dat het een vliegtuig was, maar alles trilde lichtjes. Dit schijnt heel normaal te zijn in Chili, dus niemand maakte zich er druk om. Om 13.45 u zijn we in 2 uur naar Calama gevlogen. Bij het dalen zagen we al dat we in de middle of nowhere zaten. Vanuit Calama hebben we een busje naar San Pedro genomen, wat ongeveer een uur in beslag nam.

We hadden voor de volgende dag in San Pedro een hotel gereserveerd, maar voor de eerste nacht moest nog iets gevonden worden. We kwamen uit bij Corvatsch wat een ramp was. Om 21.00 uur werd overal het licht uitgedaan en moest je maar naar je kamer gaan (die ook niet geweldig was en heel warm). Gelukkig was het maar voor 1 nacht. San Pedro is een leuk klein stadje, maar wel erg toeristisch. Dit komt voornamelijk door wat in de omgeving allemaal te zien is. Als je alle mogelijke tours wil doen ben je wel 2 weken bezig.

De volgende dag hebben we de Death Valley en Valle de Luna bezocht. Het was een mooie wandeling waarna we een afdaling van een zandduin hadden (je mocht van de duin afrennen, waarna je je schoenen vol zand had). De zonsondergang in de Valle de Luna viel ons wat tegen, deze zou nl. zeer spectaculair moeten zijn.

De morgen erna was zeer vroeg opstaan: om 04.00 u werden we opgehaald voor een tour naar de Geisers del Tatio. Onderweg zagen we een prachtige sterrenhemel (Frank wel, Ankie lag in diepe rust). Het was een prachtige tocht, maar zeer koud (-8 graden, 4300 m hoogte). De geisers waren erg indrukwekkend. We konden ook nog een bad nemen in een uitgewerkte geiser van 35 graden, maar de buitentemperatuur weerhield ons hiervan.

Vandaag hebben we het dorpje San Pedro verder verkend en een museum bezocht over de vondsten in de omgeving. Onze verdere reis staat gepland: morgenvroeg vertrekken we per bus naar Salta in Argentinië (12 u reizen). Vanuit Salta willen we waarschijnlijk naar het zuiden van Argentinië trekken.

Tot zover het vervolg, de volgende update zal uit Argentinië zijn!

Ciao,

Frank en Ankie

Thei en Maria

Frank en Ankie, nog even sorry zeggen voor het late
smsje, hopelijk niet wakker gemaakt.
Toch ook nog bedankt voor de snelle reactie.

De reis ziet er goed uit, maak er maar iets moois van.

Groet Pap en Mam

moeke overbeek

Hoi lieverds van mij.

Hier een berichtje van mij.
In Roermond is alles nog bij het oude;de seksschop draait op volle toeren en het huis van jullie staat er nog.
Vanavond ga ik met pap naar de Griek om de goede uitslag te vieren!
Voor Ankie een doordenkertje...
Met Ttygo gaat alles goed het is een schattig manneke en nu al een beetje verwend maar dat moet ook
Frank er is een pakje voor jou aangekomen volgens mij met trouwringen.
Geniet van jullie volgende trip!
Heel veel knuffels en tot het volgende reisverslag.

Papi en Moeke.

john en eugenie oet summert

hallo luitjes,
zo te lezen verloopt jullie uitstapje naar verwachting.
Alles wat tegenvalt wordt gelijk overtroeft door alles wat meevalt.Een keer een minder maaltje wordt ruimschoots goedgemaakt door de overweldigende ervaringen in de natuur en de steden en de toevallige ontmoetingen.
Grandioso.Als het hier niet zo mooi lente was zou ik bijna , in variatie op Pink Floyd, zeggen "wish i were there".
vaya con dios

Inge & Maurice

Hai amigos,

Goh Frank wist niet dat je ooit nog een berg zou beklimmen.Onze gezamelijk trip boven de 4000 was net iets anders verlopen:). Waarschijnlijk heb je veel bijgeleerd, namelijk un stevige pint pakken voor de start van zo'n tocht, toch? Aldus de Italiaanse gids.
Ik deel de visie van onze dorpsgenoten maar je weet Pinkie gaat mij net iets te ver. Collega was recentelijk naar der Roger in Arhnem , moet gaaf zijn geweest. Ik kan me nog steeds bekeren, maar ja the Boss..............................
Zoals ik met Ankie heb afgesproken gooi ik toch maar weer het balletje op; vrijgezellen feest, de 'jongens hoeven enkel nog de puntjes op de I te zetten en tja de datum'? Had je toch maar met Ankie een duik genomen in de geiser, gehaaid dat jullie een datum hadden geprikt. Maar ja misschien tijdens een salsa dansje in Argentinie.

he amigos, adios, dos cervessas