Ankie en Frank.reismee.nl

Iguazu en Ushuaia

Hola amigos,

Daar zijn we weer met een update van onze reis. Inmiddels zitten we in El Calafate, Patagonië. Vanwaar we morgen een tocht zullen maken naar de gletsjer Perito Moreno (de enige gletsjer ter wereld die niet smelt). Maar voor het zover is eerst nog een terugblik op de afgelopen week!

Vanuit Mendoza hadden we een luxe nachtbus naar Buenos Aires (12 uur) geboekt. De eerste 5 uur verliepen prima, we hadden een luxe bus waarin je helemaal plat kunt liggen, er werd bingo gespeeld voor een fles wijn (goede manier om de spaanse cijfers te oefenen) en er werd champagne geschonken. Maar omstreeks 0.00 u sloeg de stemming om....we moesten ineens naar een andere bus omstappen die al bomvol zat en waarin erg weinig zitplaats was. Goede uitleg waarom kwam er niet, maar we vermoeden dat onze bus een platte band had. Onnodig om te zeggen dat de volgende 10 uur (want vertraging) rampzalig waren. Helaas moesten we bij aankomst gelijk een taxi nemen naar het vliegveld voor onze vlucht naar Iguazu (nabij de grens met Brazilië, Paraguay en Argentinië), anders had de busfirma Andesmar een flinke klacht gekregen.

Anyway, enige tijd later hadden we onze vlucht naar Iguazu, waar we op het vliegveld werden opgepikt door Lorena en Andrea. Via Booking.com hadden we een kamer bij hun hostel gereserveerd. In Iguazu was het klimaat weer compleet anders: ineens een tropischeklammehitte. Die dag hebben we nog een dierenopvang bezocht, waar Toekans, Gieren, Adelaars en andere gewonde wilde dieren werden verzorgd en voorbereid op hun terugkeer naar de jungle. Uiteindelijk was het net zoals een dierentuin waar we met een groep toeristen een rondleiding kregen (niet echt ons ding, maar we hebben het goede doel gesteund).

De volgende dag was het dan echt tijd voor de watervallen! Om 10.30 uur werden we door Lorena afgezet bij het park, wat net de ingang van een pretpark leek. Het was maar goed dat we er niet gisteren (paaszondag) waren, want toen schenen hier tienduizenden mensen te zijn geweest. Bij de ingang van het park stond dat het een ervaring met het tropisch regenwoud was, maar de paden waren allemaal keurig aangelegd en bestraat. Niet echt het regenwoud waarmee wij tot nu toe te maken hebben gehad! Het deed ons sterk aan Chitzen Itza in Mexico denken waar ook veel toeristen op af kwamen. Maar de watervallen zelf waren geweldig mooi en adembenemend, absoluut de moeite waard! Vooral de Devils Troath was gigantisch, zoiets hadden we nog nooit gezien.

´s Avonds hadden we een vlucht terug naar Buenos Aires, met het vooruitzicht om 5 uur door te brengen op het vliegveld. Om 05.45 u vlogen we nl. naar de zuidelijkste stad op aarde: Ushuaia (spreek uit Oeswaja). Na een moeizame nacht kwamen we aan in Posade Fin del Mundo, hetgeen we opnieuw via Booking.com hadden geregeld. Dit bleek een warm bad te zijn: een gezellige huiskamer waar de hele dag koffie en thee met huisgemaakt gebak klaarstonden. Als kers op de taart (Max: oren dicht!)hadden ze een labrador Lom en een kat waarvan we de naam niet meer weten. Deze kwamen ´s avonds gezellig bij ons liggen als we nog een boekje lazen.

Ushuaia leek op een skioord met houten huisjes en gezellige restaurants en winkeltjes. We hebben een boottocht door het Beagle kanaal gemaakt, waarbij we zeeleeuwen en vogels hebben gezien. De pinguïns hadden het al voor gezien gehouden en waren naar Brazilië vertrokken om te overwinteren. We zijn geëindigd bij de meest zuidelijke vuurtoren ter wereld waar we prachtige foto´s hebben gemaakt.

De volgende dag zijn we naar het park Tierra del Fuego (vuurland) geweest waar we een wandeling van 3,5 uur hebben gemaakt. Dit was echt een prachtige tocht langs het water en door het bos. Doordat het hier momenteel herfst is konden we genieten van mooie kleuren in de bomen. Onderweg zijn we wilde paarden en een vos tegengekomen, verder waren we helemaal alleen. We begonnen met een stralend zonnetje, maar het weer kan hier snel omslaan, waarvan we kunnen getuigen halverwege de wandeling. Een storm brak los, hetgeen geen pretje is in een bos met allemaal vallende takken om je heen.

We merken hier overal dat het laagseizoen begonnen is. Het hotel in Ushuaia was nu nog maar 1/3 van de normale prijs en in El Calafate beginnen veel hotels en restaurants vanaf volgende week de deuren te sluiten voor de winter. We zijn waarschijnlijk nog net in de juiste weken op vakantie om alles te kunnen zien.

A.s. dinsdag vliegen we naar Buenos Aires, wat ook ons eindpunt zal zijn. Op vrijdag 6 mei vliegen we nl. terug richting Europa.

Geniet van de foto´s en tot ons laatste verslag!

Groetjes,

Frank en Ankie

P.s. voor degene die het nog niet mee hebben gekregen: bekijk de video wijntjes proeven en....?

Moeke

Hallo lieverds aan de andere kant van de wereld.
Blij weer wat van jullie te horen wat een lange week maar nog effe op de tandjes bijten en dan zien we mekaar weer.Bedankt voor jullie mooie reisverslag,foto's,en video opnames.
Vooral die foto van Frank met die vlinder is erg mooi.l
Het is hier nog altijd prachtig weer en vanmiddag gaan we op de fiets naar de Grote Kerkstraat kijken of daar nog alles veilig is.Tygo is alweer een weekje ouder en een schattig manneke, jullie zullen versteld staan.Max is deze week een beetje ziek geweest en had een flink spieke gelegd.Nu gaat het weer goed maar ik denk dat hij jullie net als wij nu toch wel begint te missen!
Ankie ik ben me al een beetje aan het inleven op 8 juni 2012 en heb al wat ideetjes.
Nog een mooie vakantieweek en we horen het wat en hoe voor zaterdag a.s.

Hel veel lieve groetjes en dikke knuffels.

Papi en Moeke.

boukje

hallo luitjes!

ik lees dat jullie het naar jullie zin hebben. bij ons is ook alles o.k.
wat leuk om te horen dat jullie 8 juni gaan trouwen.
nog 1 week en dan kunnen we weer wat baan gaan trekken.
heel veel groetjes, en snel tot gauw, richard en boukje.

Thei en Maria

Hallo Frank en Ankie.
Wij zijn ook blij om weer wat van jullie te horen. Wat gaat het snel, de dagen vliegen voorbij, nog even en dan hopen we jullie weer snel te mogen ontmoeten. Het was weer een mooi reisverslag.
Het is hier nog altijd prachtig weer. Ian droomt nu van Indianen, nadat ze gekampeerd hebben in een wigwam en dus hebben we een pijl en boog gemaakt. Gisteren hebben we een lekkere pittige wandeling gemaakt in Ubachsberg.
Maak er nog maar een mooie vakantieweek van en de rest horen we wel als jullie thuis zijn.

Veel lieve groeten en ook een dikke knuffels,

van Pap en Mam uit Aelse

Suzanne Raemaekers

Hoi Frank en Ankie,

Leuke reisverslagen, we zijn benieuwd naar jullie overige ervaringen.

Ik heb 8 juni 2012 al afgeblokt in de agenda van Frank. (en ook bij de rest van de afdeling ........)

Tot volgende week en een goede reis nog de laatste week.

Vivian

Hallo Ankie en Frank,

Wat vliegt de tijd voorbij. De volgende keer alweer een laatste reisverhaal. Geniet maar goed van jullie "laatste" vakantiedagen.

Tot snel!

Groetjes, Vivian

tygo, bart en femke

zo.. de laatste loodjes... geniet nog maar van dat mooie land (zo te zien...). T was leuk om een beetje mee te kunnen genieten!

Gaan jullie nog naar Boca Juniors kijken??

Tygo vraagt ondertussen trouwens al wie Ankie en Frank eigelijk zijn...... tot zondag (bij het eten rond 18:00 uur)

Silvia

Hallo daar,

Nog even en dan zit jullie vakantie er weer op. Geniet nog maar van de laatste dagen daar. Hier gaat alles zijn gangetje. Ik wil jullie een fijne terugreis alvast wensen en tot snel.

Liefs
Silvia